زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

سالانه ۴۲۰ زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند یعنی روزی بیش از یک

سالانه ۴۲۰ زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند .
نماینده صندوق ملل متحد گفت: سالانه ۴۲۰ زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند یعنی روزی بیش از یک مادر در ایران فوت می‌کنند. 

========================== 

به گزارش خبرنگار سایت زیست گام ،  مهمت هولچی‌‌اوز در هفتمین کنگره سلامت خانواده که در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد افزود: این کنگره درباره موضوعات اصلی مربوط به تحکیم خانواده و حفظ سلامتی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: موضوعاتی از بلوغ، بهداشت جنسی در زمینه فاصله‌گذاری میان فرزندان، تغذیه با شیر مادر و بهداشت سالمندان مطرح است و دانشگاهیان، پزشکان و سیاستگذاران را گرد هم آورده‌ایم تا به بحث و گفت‌وگو درباره این مسائل بپردازند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: همه آگاهیم که رابطه پیچیده و چند وجهی میان سلامت تک تک افراد و سلامت خانواده وجود دارد و استانداردهای سلامت خانواده به شدت در سلامت خانواده و چگونگی حفظ سلامت افراد تأثیر‌گذار است و در نتیجه به جای توجه به فرد توجه به خانواده در بسیاری از برنامه‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود.

هولچی‌اوز گفت: سلامت خانواده حوزه میان‌بخشی بوده گر چه مسائلی مانند تنظیم خانواده، مادری ایمن یا سلامت باروری را شامل می‌شود فراتر از این مسائل را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: سلامت خانواده نه فقط به سلامت مادران، کودکان، نوجوانان، زنان، سالمندان، افراد نیازمند مراقبت‌های بهداشتی خاص و جمعیت محروم از مراقبت‌های بهداشتی سر و کار دارد بلکه با یک رفتار جمعیت منجمله نقص‌ها و مسئولیت‌های مردم و زنان در خانواده ارتباط پیدا می‌کند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: طی ۳۰ گذشته صندوق جمعیت ملل متحد به تدریج همکاری‌های محکمی را در حوزه سلامت خانواده به ویژه سلامت باروری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل داد.

وی گفت: این همکاری نتایج درخشانی به بار آورده است که به وضوح در شاخص‌های سلامت باروری کشور منعکس می‌شود از سال ۱۹۹۰ نرخ مرگ و میر مادران و نرخ مرگ و میر شیرخواران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. وسعت پوشش مراقبت‌های پیش از تولد و زایمان‌های ایمن در مراکز و بیمارستان‌های مادران تقریباً به سطح جهانی رسیده است و در عین حال نرخ شیوع پیشگیری از بارداری با تمام روش‌ها به میزان ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

هولکی‌اوز اضافه کرد: امروزه جهان دستاوردهای اساسی و مهم ایران را در زمینه سلامت باروری به رسمیت می‌شناسد و این دستاوردها و موفقیت در برنامه تنظیم خانواده و نیز کاهش چشمگیر مادران و کودکان را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: همه اطلاع دارید که تخمین‌های جهانی در رابطه با نرخ مرگ و میر مادران در ایران ۳۰ در ۱۰۰ هزار تولد نوزاد است و تخمینی که از سوی وزارت بهداشت نیز پذیرفته شده است.

وی گفت: این دستاورد بسیار تأثیر‌گذار است و ایران از هم اکنون به هدف پنجم از اهداف هزاره دوم دست پیدا کرده است. با وجود کاهش مرگ و میر مادران به میزان سه چهارم تا سال ۲۰۱۵ است. هنوز هر سال ۴۲۰ زن در ایران می‌میرند یعنی روزی پیش از یک مادر فوت می‌کند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: نماینده فراموش کنیم علی‌رغم موفقیت‌های ما هنوز چالش‌‌هایی مانند نیاز به بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، از میان برداشتن ناهمگونی در وضعیت سلامت مناطق مختلف، کاهش مرگ و میر جنین و نوزاد و برخورد با مشکلات جدید سلامت خانواده باقی است.

هولکی‌اوز اضافه کرد: صندوق جمعیت ملل متحد با وزارت بهداشت برای رفع این چالش‌ها همکاری تنگاتنگی دارد که در قالب پروژه‌های مشترک با هدف بهبود کیفیت برنامه‌ها و مسائل سلامت باروری تصمیم‌ چشم‌انداز‌های آینده برای بهداشت باروری نوجوانان در فعالیت برای آموزش و بهداشت و همچنین ایجاد سیستم ابهام یافته پایش و ارزش‌یابی خدمات سلامت باروری، از حمایت‌های مالی و فنی DHF صورت می‌گیرد.

وی گفت: دبیر کل سازمان ملل بان‌کی مون به همراه سران دولت‌ها،‌ مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌ها در سال۲۰۱۰ برنامه راهبردی جهانی برای سلامت زنان و کودکان را آغاز کرده است که در آن فعالیت‌های کلیدی برای بهبود سلامت زنان و کودکان در سراسر جهان با قابلیت نجات جان ۱۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۱۵ تعیین شده است.

هولکی‌اوز این برنامه راهبرد جهانی منابع توسعه مدیریت مالی، تقویت‌ سیاست‌ها و بهبود ارائه خدمات را مشخص کرده و ساختار‌های بین‌المللی برای گزارشگری نظارت در پاسخگو بودن در سطح جهانی در رابطه با سلامت زنان و کودکان را فعال می‌سازد.

وی اضافه کرد: صندوق جمعیت ملل متحد یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی نیروهای خود را تحت عنوان (H4 +) متحد کرده است تا کشورهایی با بالاترین نرخ مرگ و میر مادر و نوزاد را حمایت کند.شرکای (H4 +) نیاز‌سنجی‌های فوری در زمینه زایمان و نوزادان را حمایت کرده و به برنامه‌های بهداشت مادران نوزادان، کودکان بسیج منابع، افزایش تعداد نیروهای کاری ماهر در زمینه خدمات بهداشتی و توسعه دسترسی به خدمات بهداشت باروری کمک می‌کنند.

نماینده صندوق ملل متحد افزود: صندوق جمعیت ملل متحد به توسعه سلامت خانواده در ایران تعهد کامل دارد و آماده است تا تجربیات موفق ایران در زمینه سلامت باروری در سلامت خانواده را در دیگر کشورها تبلیغ کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد