زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زنان ، نگاه آزاردهنده‌ای نسبت به هیکل و وزن خود دارند

پژوهشگران می گویند  نتیجه تحقیقی جدید نشان می دهد، اکثر زنان هر وزنی که داشته باشند،‌ با نگاه کردن در آینه احساس چاقی می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت زیست گام ، نتایج یک تحقیق جدید در انگلیس نشان داد، فقط یک نفر از هر ۱۷ زن که وزن مناسبی دارند واقعا خودشان را لاغر اندام می دانند.

این مطالعه که درباره هزاران نفر صورت گرفت، دیدگاه نگران کننده ای درباره عزت نفس زنان ارائه می دهد.

 از داوطلبان خواسته شد با نگاه کردن خودشان در آینه با استفاده از دوازده صفت مشخص احساس شان را درباره اندامشان توصیف کنند.
 همچنین وزن شرکت کنندگان اندازه گیری می شد تا مشخص شود آیا واقعا اضافه وزن داشتند یا وزنشان مناسب بود.
از میان زنانی که نسبت وزن به قدشان مناسب بود فقط سیزده درصد درباره اندامشان احساس رضایت داشتند و فقط شش درصد خودشان را باریک اندام توصیف کردند.
هفده درصد از این زنان با وجود وزن مناسب، خودشان را “چاق” توصیف کردند.
 تقریبا همین تعداد گفتند با نگاه کردن در آینه احساس افسردگی می کردند.

در این مطالعه مردان نیز شرکت داشتند و در باره آنها این احتمال که خودشان را بی جهت چاق بدانند، به مراتب کمتر بود.
 فقط شش درصد مردان با شاخص توده بدنی(بی ام آی) مناسب -  خودشان را چاق توصیف کردند.

همچنین در میان افرادی که اضافه وزن داشتند، جنسیت نقش مهمی در احساس آن ها داشت به طوری که تعداد زنانی که درمورد اندامشان احساس شرمساری داشتند، دو برابر تعداد مردانی بود که چنین احساسی داشتند .

طی این مطالعه از داوطلبان خواسته شد تا به تصویر خود در آینه بنگرند و از بین ۱۲ صفت، یکی را برای توصیف احساس خود و این‌که چگونه به نظر می‌رسند، انتخاب کنند. این افراد همچنین از نظر وضعیت وزنشان مورد بررسی قرار گرفتند.
در بین زنانی که به تناسب قدشان دارای وزن مناسبی بودند، تنها ۱۳ درصد گفتند که هنگام مشاهده تصویر خود در آینه احساس خوشحالی می‌کنند. ۶ درصد از این افراد هم احساس لاغری می‌کردند.
باوجود وزن مناسب، ۱۷درصد از این زنان خود را با صفت “چاق” توصیف کرده و بیشتر آنان هم از مشاهده تصویر خود در آینه احساس خجالت و سرافکندگی داشتند.

در این پژوهش مردان نیز مورد بررسی قرار گرفتند. آنان هنگام تناسب وزن به مراتب کمتر از زنان احساس چاقی داشتند. تنها ۶ درصد از مردانی که دارای توده بدنی مناسب بودند، خود را چاق خوانده بودند.

در بین افرادی که به چاقی مبتلا بودند نیز تفاوت دیدگاه نسبت به وزن به تناسب جنسیت کاملا مشهود بود، به‌طوری که در بین این افراد، زنان ۲ برابر مردان در مورد بدن‌شان احساس شرمساری داشتند.

در این بین مردان مصرف الکل را عامل چاقی خود می‌دانستد در حالی که زنان شکلات را عامل این عارضه خواندند. در حالی که ۲۰ درصد از زنان چاق نسبت به وزن خود احساس خجالت داشتند، از هر ۱۰ مرد چاق تنها یک نفر چنین احساسی را داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد