زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

فعالیت ناقص سلول های بنیادی می تواند علت اصلی ریزش مو یا طاسی اف

پژوهشگران در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا می گویند موفق به  کشف علت اصلی ریزش مو در مردان شده اند آنان عنوان می کنند سلول های بنیادی مسئول رشد مو در پوست سر افراد هستند.  

-----------------------------------------------

 

به گزارش خبرنگار سایت زیست گام ،  ریزش موی مردانه شایعترین فرم ریزش مو است و در مردان مستعد از نظر ژنتیکی ایجاد می‌شود. ریزش موی آندروژنیک در مردان ۲۰ تا ۳۰ سالگی به صورت ریزش تدریجی مو عمدتا در نواحی ورتکس (کله سر) و پیشانی- گیجگاهی آغاز می‌شود. طاسی در مردان بیماری نیست ، بلکه پاسخ فیزیولوژیک ایجاد شده بوسیله هورمونهای آندروژنی در افراد مستعد از نظر ژنتیکی است.

در ۴۶% مردان بین ۵۰-۲۰ سال طاسی در مناطق پیشانی و گیجگاهی اتفاق می‌افتد. فرورفتگی مثلثی شکل پیشانی- گیجگاهی بطور طبیعی در اغلب مردان جوان و زنان پس از بلوغ رخ می‌دهد. اولین نشانه‌های طاسی افزایش فرورفتگی پیشانی- گیجگاهی همراه فرورفتگی وسط فرونتال است. نتیجه آن ریزش مو در ناحیه گرد روی ورتکس می‌باشد و تراکم مو در قسمت بالای اسکالپ گاهی به سرعت کم می‌شود. 


اینک دانشمندان معتقدند، با مشخص شدن علت اصلی ریزش موی مردها می توان به درمان ریزش مو که باعث ناراحتی بسیاری از آقایان می شود، کمک کرد.

بررسی های جدید نشان می دهد، فعالیت ناقص سلول های بنیادی باعث ریزش مو  یا طاسی افراد می شود.

این تحقیق در شماری از افرادی که به کاشت مو  روی آورده بودند،  انجام شد.

محققان ، پیازچه های مو در مناطق دارای مو و طاسی را با یکدیگر مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که در مناطق دارای مو و طاسی تعداد سلول های بنیادی مسئول رشد مو برابر است، اما در مناطق طاسی سلول های تکامل یافته معروف به “پریجنیتر سلز” کمتر وجود دارد.

به عبارت دیگر، فعالیت پیازچه های مو در مناطق طاسی کم می شود اما از بین نمی رود و مو در این مناطق از پوست سر بسیار نازک است و با چشم غیرمسلح دیده نمی شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که مشکل ریزش مو به علت کم شدن فعالیت سلولهای بنیادی است.

محققان امیدوارند شیوه ای برای فعال کردن مجدد سلول های بنیادی در مناطق تاسی در پوست سر پیدا کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد