زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زمان آغاز روند چاقی در بسیاری از افراد، سن شیرخوارگی آنان است

پژوهشگران می گویند نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می دهد  روند بروز  “عارضه چاقی ” بسیار زودتر از زمانی که تاکنون تصور می شد، آغاز می شود.  

----------------------------------------------------------

به گزارش خبرنگار سایت زیست گام 

،  پزشکان با بررسی ۱۶ هزار و ۴۰۰ کودک دریافتند، روند چاقی در کودکان از ۹ ماهگی آغاز می شود و اگر از همین سن، مقابله با آن آغاز نشود، در بزرگسالی به عارضه چاقی منجر می شود.

در دهه گذشته، شیوع چاقی ۵۰ درصد افزایش یافته است. نوع رژیم غذایی و کاهش فعالیت بدنی عوامل اصلی این صعود ارقام شناخته شده‌اند. چاقی عارضه‌ای است که پیشگیری از آن امکان‌پذیر است. پیشگیری از چاقی بسیار آسان‌تر، ارزان‌تر و مؤثرتر از درمان آن است. عارضة چاقی در طی زمان بروز می‌کند. بنابراین، درمان آن در مراحل شکل‌گرفتة بیماری به تلاش زیادی نیاز دارد.

چاقی در کودکان  اگرچه در ظاهر ناپسند و مشکل‌آفرین نیست، نیاز به توجه و درمان دارد.

بر اساس این بررسی، کودکان دختر کمتر از کودکان پسر در خطر چاقی قرار دارند.

چاقی از مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی ـ عروقی است.

چاقی در سنین مدرسه مشکلات متعددی به دنبال دارد. بیماری‌های روحی ـ روانی نظیر افسردگی، اجتماع‌گریزی، کاهش اعتمادبه‌نفس و سرخوردگی در این گروه به میزان گسترده‌تری رخ می‌دهد. چاقی در دوران کودکی، بخصوص در میان پسربچه‌ها، با افزایش احتمال وقوع آن در بزرگسالی همراه است.

۲۶ تا ۴۱ درصد کودکان چاق در سنین پیش از مدرسه، در بزرگسالی نیز به عارضة چاقی مبتلا خواهند شد.با توجه به مشکلات فراوان حاصل از چاقی، حتی کم کردن مقدار اندکی از وزن نیز عوارض سوء چاقی را کاهش می‌دهد یا از شدت آنها می‌کاهد.

به اعتقاد متخصصان، کاهش ۵ تا ۲۰ درصد از وزن بدن در افراد چاق موجب از میان رفتن بسیاری از عوامل خطرساز می‌شود.

پژوهشگران به والدین توصیه می کنند برای ارتقای سلامت جسمی فرزندان خود آنان را از کودکی به خوردن غذای سالم و فعالیت بدنی مناسب تشویق کنند.

محققین  زندگی ماشینی، کم خوابی، عارضه بیش فعالی و نداشتن تمرکز در دوره کودکی، عفونت ویروسی، پرخوری، بی نظمی زمان صرف غذا، میان وعده های اضافی، تماشای طولانی تلویزیون،نشستن مداوم پشت رایانه، کاهش تحرک و بهره گیری از غذاهای ناسالم را از علل مهم افزایش چاقی در سال های اخیر می دانند.

به گفته آنان در گذشته تعداد مبتلایان به اضافه وزن و چاقی بسیار کمتر بود، از این رو افراد چاق بیشتر به کاهش وزن خود علاقه نشان می دادند، در حالی که امروزه با افزایش مبتلایان به اضافه وزن، افراد انگیزه کمتری برای کاهش وزن دارند.

با توجه به زیان های اضافه وزن بر سلامت و کیفیت زندگی، پژوهشگران توصیه می کنند افراد از رژیم سالم غذایی و ورزش برای حفظ سلامت خود بهره گیرند.

پژوهشگران پیش از این عنوان کرده بودند که  چاقی در کودکان موجب ایجاد نوعی تومور مغزی با عوارض نابینایی مطلق می‌شود.
پدیده چاقی در کودکان باعث ایجاد نوعی تومور مغزی به نام «pseudotumour cerebri» می‌شود که ضمن دردناک بودن، تورم عصب بینایی و در نهایت نابینایی مطلق فرد را در پی دارد.

بروز چنین پدیده‌ای پیش از این فقط در جوانان و بزرگسالان وجود داشت اما امروزه در کودکان نیز صورت می گیرد.

تقریبا دو سوم کودکان مبتلای به چاقی دچار این تومور مغزی می‌شوند.

در خلال این بیماری، مغز ناتوان از جذب مایعات می‌شود که در نهایت به عصب بینایی فشار می‌آید و پس از گذران سردردهای مزمن به تدریج قوه بینایی را از بین می‌برد.

امروزه چاقی یکی از معضلات زندگی صنعتی برای تمامی گروه‌های سنی است. بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت (افزایش قند خون)، پرفشاری خون، سنگ کیسة صفرا، نقرس، آرتروز و نیز سرطان‌های سینه، رودة بزرگ و پروستات به دنبال چاقی شکل می‌گیرند.

همچنین میزان بستری شدن افراد چاق در بخش‌های مختلف بیمارستانی و نیز زمان لازم برای بهبود کامل آنان تفاوت بسیاری با سایر گروه‌ها دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد