زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

زیست شناسی

مطالب زیست شناسی

کاهش هورمون مردانه تستسترون می تواند عامل بیماری آلزایمر باشد

پژوهشگران علوم پزشکی در کشورهای  چین و آمریکا طی یک تحقیق مشترک اعلام نمودند آغاز آلزایمر می تواند با کاهش سطح هورمون مردانه تستسترون همراه باشد. 

----------------------------------------------------------------------------------- 

 

به گزارش خبرنگار سایت زیست گام> تستسترون مهمترین هورمون های بیضه ها  است که تولید آن از هفتمین هفته بعد از شکل گیری جنین در رحم مادر شروع می شود. یعنی وقتی جنس کودک (دختر یا پسر بودن) مشخص شد. اگر جنین پسر باشد، تولید تستسترون شروع شده و عمل شکل گیری آلت تناسلی مردانه را هدایت میکند و بعدها باعث انزال دو بیضه به کیسه بیضه ها می شود.  

هورمون تستسترون باعث تغییرات فیزیکی در سنین بلوغ می شود. مانند رشد آلت تناسلی، کلفت شدن استخوانها و پوست بدن، کلفت شدن صدا، و رویش مو در صورت و در قسمتهای دیگر بدن .
محققین با انجام آزمایش بر روی ۱۵۳ مرد چینی ۵۵ ساله دریافتند که کسانی به آلزایمر مبتلا شده اند که در گذشته با کمبود هورمون تستسترون در بافت‌های بدن خود روبرو بودند.
نتایج این تحقیق تاکید دارد که از این به بعد کاهش سطح تستسترون در بافت‌ها را باید از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر تلقی کرد.
همچنین باید توجه بیشتری به این مساله مخصوصا در افرادی که نشانه های از کاهش حافظه و اختلالات شناختی را از خود بروز می دهند صورت گیرد.

نتایج این تحقیق در Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است .

همچنین  پژوهشگران با درج مقاله ای در   نشریه پزشکی آرشیو روانپزشکی عمومی اعلام کردند: مردان سالمندی که میزان تستسترون خون آنان پایین تر از حد طبیعی است ، بیش از دیگران در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند .

پژوهشگران در استرالیا با بررسی ۳۹۸۷ مرد ۷۱ تا ۸۹ سال متوجه شدند، شیوع افسردگی در مردان سالمندی که کمترین میزان تستسترون را دارند، سه برابر بیش از مردانی است که بیشترین میزان هورمون تستسترون را در خون خود دارند .

علائم بالینی کمبود تستوسترون
به زمان شروع و شدت کمبود بستگی دارد.کمبود تستوسترون در ابتدای دوره پیش از تولد, منجر به تشکیل دستگاه تناسلی مبهم و دوجنسی مردانه میگردد( یعنی از نظر ژنی مرد است.. اما از نظر ظاهر تناسلی زنانه و یا مبهم است). کمبود اون هورمون در اواخر دوره حاملگی ممکن است منجر به کوچکی آلت یا نبودن یک یا دوطرفه بیضه در کیسه بیضه شود. در دوران بلوغ ,این هورمون.. مسئول ظاهر شدن.

 صفات جنسی مردانه میباشد که بصورت رشد اسکلروتوم, اپیدیمیدیس, واز دفران, کیسه های منی, پروستات, پنیس, عضلات اسکلتی, و حنجره است. علاوه بر این اون هورمون مسئول  رشد موهای زیر بغل, ناحیه زهار.. صورت و بدن.. است و فعالیت غدد چربی را نیز افزایش میدهد. این هورمون به استروژن یا همان هورمون زنانه(حتی در پسران) تبدیل شده و و با عث رشد ناگهانی رشد بلوغ میشود.

بنا بر این کمبود این هورمون در دوران بلوغ باعث رشد کم عضلات, کاهش قدرت و استقامت, صدای زیر , موهای کم پشت در ناحیه زیر بغل و زهار و نبودن  موی صورت و بدن میشود.

 استخوان ها ی بلند اندام تحتانی و بازوها ممکن است تحت تاثیر هورمون رشد بزرگتر شوند و منجر به بروز خصوصیات اختگی شوند که در این حالت فاصله بین بازوها ۵ سانتی متر یا بیشتر از کل قد میشود و رشد اندام تحتانی نسبت به کل قد بیشتر است.

کمبود تستوسترون پس از دوران بلوغ ممکن است منجر به کاهش میل جنسی, ناتوانی جنسی, انرژی کم, چروک های ریز در گوشه های چشم و دهان و کاهش موی صورت و بدن شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد